Vecka 20

Bebis
16 cm lång och väger 260 g. Bebisens körtlar börjar producera det vita fosterfettet som ska skydda dess hud mot fostervattnet. Fosterfettet sitter ofta kvar när bebisen föds.
 

Du
Grattis, nu har du gått halvvägs!! Man mäter livmoderns mått mellan pubisbenet och livmoderns topp. I den här veckan brukar måttet ligga mellan 18 och 20 cm. Nu kommer måttet öka med ungefär 1 cm i veckan. Om du väntar tvillingar kan ditt mått redan vara 28 cm. Ät mer järn, minst 100 mg järn per dag rekommenderas av Livsmedelsverket. Järnbrist orsakar även trötthet.

 

Såhär känner jag

Jag räknar dock inte att jag är riktigt halvvägs än. På torsdag 14/2 har jag gått 140 av 280 dagar, då är jag halvvägs! :)


Börjat få ont i bäckenet sen i förrgår. De två senaste nätterna, speciellt natten nu som var har varit hemsk. Haft så ont och inte hittat en bra ställning. Under övrig tid på dygnet så är det ganska lungt dock vilket är skönt. 
Är lite torr om huden men har hittat en lotion som verkar passa min hud riktigt bra och den har slutat att klia som det gjorde i början. Jag känner bebisen som bökar runt flera gånger om dagen och ibland kan det hålla på en stund, vilket är himla mysigt. Än är det inte tillräckligt starka sparkar för att F ska kunna känna, det kommer. :)

 


I eftermiddag är det dags för RUL, äntligen!! :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback