Slemproppen

Ska väl varna för ett äckelinlägg om slemproppen innan så att ingen tar illa vid. :)
Detta är ju trots allt en gravidblogg och till graviditeten så hör dessa saker till. ;)


Igår vid kl 10 så släppte en bit av slemproppen för mig, det kom sen små små bitar under resten av dagen och jag blev ju såklart väldigt hoppfull. Nu har det ju inte hänt någonting än, inga värkar eller liknande har kommit bara lite molande värk till o från på dagarna. 

Idag så märkte jag att ytterliggare en bit av min propp hade släppt, fast denna gången var den mycket större och hade annan färg. Varje gång jag varit på toa idag har det kommit ännu en bit. Igår var proppen rosafärgad och idag är den mer genomskinligt brun. Så nu hoppas jag att det ska hända något inom kort. :)



För er som inte vet vad slemproppen är så kan jag berätta lite snabbt:
Slemproppen är en bit geléaktigt slem som sitter i livmoderhalsen och fungerar som ett skydd för bebisen från bakterier och dylikt. Slemproppen bildas tidigt i graviditeten och följer med under hela graviditeten. Den kan släppa antingen hela på en gång eller i omgångar och kan även återbildas, detta om det är tidigt i gravidteten. 
När slemproppen släpper så betyder det inte direkt att förlossningen har satt igång utan att det börjar närma sig och att livmoderhalsen har börjat vidga sig. För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men inte alltid.

Många undrar kanske hur den ser ut och det är väldigt olika vad jag har förstått. Men ofta så beskrivs den som en geléklump, som snor eller vissa säger som tapetklister. Den kan även ha olika färger så som genomskinlig, vit, gul, beige, rosa, brun eller röd och kan vara blodblandad eller ha röda strimmor i sig.
Om man blöder lite när proppen släpper eller om den är blodblandad så är det helt normalt, det finns massa sköra blodkärl där den sitter som lätt brister. Detta kallas även teckningsblödning och är ett tecken på att förlossningen kommer att starta inom kort. Blöder man mycket ska man dock kontakta förlossningen!



 



Spännande! Då tar ja en ny chansning o säger att inatt kmr du inte kunna sova för värkarna! :D

Svar: Hihi åh jag hoppas du har rätt denna gång! :D
dottir.webblogg.se

2013-07-11 // 13:22:21
» Nina

Snart har du din bebis! :)

Svar: Jag hoppas det, men än så länge är hon kvar i magen. :)
dottir.webblogg.se

2013-07-11 // 13:45:07
» Elin

Själv åkte vi in måndagskväll. 02:55 natten till tisdag föddes vår lilla tjej, fyra dagar innan bf. Och nu sitter vi hemma och myser med det lilla knytet <3

Följer dig med spänning nu :)
Önskar er all lycka!

Svar: Åh vad kul, stort grattis till eran lilla tjej!!! :D Och tack så mycket för lyckoönskningen! :)
dottir.webblogg.se

2013-07-11 // 15:54:04

Åh va spännande!! :D själv har jag börjat få molande värk varje dag och det är många som tror jag kommer få innan beräknat - så lite får man väl hoppas! :) Hihih. ALL lycka til dig! Snart har du din bebis hos dig! :)

Svar: Vad spännande att du börjat få lite känningar! Ska bli spännande att se när din bebis tittar ut! :D Tack snälla för lyckoönskningen, hoppas verkligen min lilla tittar ut snart! :)
dottir.webblogg.se

2013-07-11 // 23:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback