Receptet på Tacogratäng

Tänkte att jag skulle lägga upp receptet på tacogratängen som jag gjorde igår då jag fick en förfrågning om detta igårkväll. :) Jag hittade receptet på en sida för ett bra tag sen men kommer inte ihåg vilken. Har även gjort om det lite så det passar våran smak. :)

Tacogratäng
6 pers.

Du behöver:
1 kg potatis
600g Nötfärs
1 påse med tacokrydda
2 gula lökar
1 röd paprika
1 burk majs
3 msk chilisås
5 dl mjölk
3 dl vispgrädde
2 tsk socker
1 ½ tsk salt
2 krm svartpeppar
2 krm vitlökspulver
3-4 dl riven ost
Krossade tacochips

Gör så här:
Skala och skiva potatisen, hacka lök och paprika och bryn lätt, bryn köttfärsen tillsammans med löken och paprikan och blanda sedan i tacokrydda och chilisås.

Blanda mjölk, vispgrädde, salt, peppar, socker och vitlökspulver i en stor kastrull och lägg i potatisen. Låt koka upp och sjuda sakta på svag värme ca 3-5 minuter.

Häll hälften av potatisblandning i en smörjd ugnsform och lägg sedan över köttfärsen. Strö över burkmajs över köttfärsen och avsluta med resten av potatisblandningen. Strö sist över riven ost (och krossade tacochips om man vill).

Gratinera i mitten av ugnen i 225 grader i 20-30 minuter tills den fått en gyllenbrun yta. Känn med en gaffel om gratängen känns färdig.

Servera med grönsallad, tacochips och/eller majs.

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback