Vecka 34

Bebis
Bebisen väger ca 2250 g och är 44 cm. Nu är alla inre organ helt färdiga och klara inför förlossningen. Bebisen lungor behöver lite mer tid för att klara av omställningen från vatten till luft. Pupillerna kan vidgas och dra ihop sig och ansiktet är mer slätt än rynkigt.


Du
Livmoderns mått är från blygdbenet till toppen ca 32 till 34 cm. Du kan känna av förvärkar. De känns mer obehagliga än smärtsamma. Det kan hålla i sig i ca 30 sekunder och innebär att livmodern tränar sig inför förlossningen. Din navel kan stå utåt och en hormonrand kan synas mellan naveln och blygdbenet. Den bleknar efter förlossningen och brukar försvinna helt efter ett tag. Barnet ligger och trycker mot dina lungor och det kan göra att du känner dig andfådd eller har en obehaglig känsla under revbenen.
 
 
Såhär känner jag
Börjar verkligen känna av att bebisen trycker upp mot lungor och magsäcken. Har svårt att ta djupa andetag ibland och att äta lika mycket som förut är inte att tänka på. Blir mätt jättesnabbt, vilken kanske är bra men jag blir även hungrig snabbt igen. Bristningarna tittar fram mer och mer, de senaste har satt sig på magen men jag försöker tänka positivt om dessa. De hör ju ändå till och jag får något underbart och fint för det så det är det värt! :)
Nu när värmen kommit så känner jag mig väldigt stor och svullen, att ha på sig tajta kläder är ingen hit alls och det enda tajta jag kan ha är leggings i stort sätt. Byxor har jag börjat skippa helt nu, inte en chans att jag ens försöker dra på mig ett par. ;)

Har inte börjat känna några förvärkar än och sammandragningarna jag fick för några veckor sen har inte kommit fler gånger. Är inte så nervös över själva förlossningen utan känner att jag är i goda händer där hos barnmorskorna och läkarna. Tänker däremot mer på hur det kommer sätta igång, om jag kommer bli skickad till förlossningen i norrköping och hur tiden efteråt kommer bli, samt hur kroppen kommer bli efteråt. Är verkligen inte orolig vilket är otroligt skönt utan mest tankesprid och nyfiken. Det är väl något med det här att inte riktigt veta vad som kommer hända och ske. :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback