Vecka 36

Bebis
Nu har bebisen ökat med 250 g sedan förra veckan och väger ca 2750 g och är ca 46 cm lång. 34 cm från huvud till stjärt. Föds din bebis i vecka 36 klarar den sig oftast alldeles utmärkt. En del kvinnor kan uppleva att bebisen är mer stilla nu än tidigare men fosterrörelserna ska inte avta. Det ska inte vara stilla i magen, prata med din barnmorska om du känner dig orolig. Nu avslutas ett kritiskt stadium av hjärnans utveckling, den är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen.


Du
Din mage mäter mellan 32 och 35 cm. Nu står magen som högst, livmodern känns säkert ända upp i revbenen, men kommer snart att sjunka för var dag allteftersom bebisen lägger sig tillrätta i bäckenet. Nu kan din vikt vara bestående under resten av graviditeten. Viktökningen kan variera men bör ligga mellan 11 och 14 kg. Du drömmer säkert om förlossningen. Din råmjölk kan läcka från dina bröst.
 
 
Såhär känner jag
Nu börjar det verkligen närma sig, om 5 veckor har vi passerat BF och och prick 2 veckor räknas hon som färdig. Tänkt vad snabbt tiden har gått, känns som det var nyss man plussade ju. :)
Nu börjar jag tycka att det är jobbigt att vara gravid, är varm och svullen och känner att jag inte har mycket alls att ha på mig längre. Längtar tills hon kommer ut nu, även om jag vill att hon kommer runt BF så hoppas jag lite att hon kommer tidigare också. Längtar även till hösten och att få börja träna. ;P
Rörelserna har blivit mer lugna, det är mest bök nu och inte sparkar. Hickas görs det flera gånger om dagen och hela magen skumpar när det sätter igång. Mysigt att kolla på och en väldigt lustig känsla. :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback