Första natten i eget rum

Skulle skriva ett inlägg tidigare idag men det försvann. Nu har jag tid att skriva igen, dock kommer jag inte igång allt jag skrev. Mitt minne har blivit mindre bra sen Alice kom. :P Antar att jag inte lägger mindre viktiga saker på hjärnan.

Nåja. Det jag tänkte berätta om var att Alice sov i sitt eget rum över natten för första gången natten till idag. Det gick så himla bra, kan inte begära bättre.
Vi försöker få in rutin när vi leker lite, byter till nattblöja och pyjamas, hon får mat och sen leker vi lite till innan jag lägger ner henne sin säng. Försöker även få henne att gilla snuttisen, så att hon ska kunna somna på egen hand om på nätterna.
Vi har även en babyvakt så vi kan höra henne om nätterna även om vi har dörrarna öppna.

Natten gick som sagt väldigt bra, det enda som tar tid och är lite jobbigt är själva nattningen, hon är van att somna vaggandes i min famn och inte i sängen.
Alice somnade iallafall vid kl 21 och vakna inte fören kl 04 första gången. Och då vaknar hon inte direkt utan gnällde lite. Jag gick och tittade till och gav henne nappen. Hon somnade om och började gnälla nästa gång vid kl 07. Då hade hon lyckats åka sig ner längst ner i spjälsängen och hamnat halvt på magen. Jag flytta upp henne och hon sov ca 30 minuter till. Vid 07.30 hörde jag hur det började spraka och låta i babyvakten, kollade till henne och fick se världens mest nöjda, utvilade och glada tös som låg med babyvakten i händerna och lekte. Att komma in och möta det där ansiktet som bara lyser upp när hon ser sin mamma, mig, värmer så himla mycket i mammahjärtat. :)

Alice sov 7 timmar i sträck utan att vakna för första gången och det kändes så skönt. Innan har hon vaknat titt som sätt under natten och ofta inte kunnat somna om. Jag tror och är rätt säker på att det berodde på F och mig. Att det låter och snarkas när vi sover och vi väcker henne. I och med det så väckte hon oss och det blev lite och dålig sömn för alla.
Jag ville vänta med att flytta in henne i get rum tills hon blev lite större och kunde vända sig ordentligt men nu känns det som vi gjorde rätt val, hon klara att sova själv jättebra och är trygg i sin säng. Alla här hemma har varit utvilade och på bra humör.



Just nu sover hon i sin säng igen för natten, hoppas denna natt blir lika bra. Peppar peppar! :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback