Välkommen vecka 31!

Mamman
Bara 10 veckor kvar! Om inte förr så är det hög tid att planera uttaget av föräldrapenningen. Vi har världens mest generösa system för detta och möjligheterna att pussla ihop det som man vill är många.
Man kan dela rakt av - åtta månader var. Har man möjlighet kan man ta ut mindre andel av pengarna och få ett helt år hemma var för att lära känna den lille. Eller dela upp veckan - två eller tre dagar ledigt var. Man kan också jobba halva dagar för att dra ut på ledigheten. Det enda är att man inte får ta ut föräldrapenning samtidigt - men detta kan kringgås genom att den ena tar ut sparade semesterdagar. Då kan man vara hemma tillsammans och få en lugnare start. Alternativt åka iväg tillsammans på långresa. Många länder fungerar alldeles utmärkt att resa med barn.
För dig som inte har någon partner så går det att överlåta delar av föräldrapenningen på annan anhörig om man vill det.

Barnet
I början av denna vecka är fostret 28 veckor gammalt. Hjärnvindlingarn blir fler och djupare och antalet hjärnceller är som flest just där. Barnet tränar på att andas rytmiskt och är i full kontroll av sin kroppstemperatur.
Nu börjar lanugohåret som hittills täckt kroppen att försvinna. En del stannar kvar på axlar och rygg (vissa barn föds också med detta). Kroppsfettet ökar och huden blir därmed allt mjukare och slätare. Fettlagret isolerar och ger energi.
Nu rör sig barnet så mycket det kan på den plats som finns kvar. Vissa börjar vända sig och lägga sig med ansiktet nedåt.

Vikt: 1600 g 
CRL: 26,5 cm 
Full längd: 36 cm

Såhär känner jag
Har haft en del halsbränna igen men det verkar komma och gå, vissa dagar/nätter inget medan vissa är massa så jag knappt kan sova. Foglossningen gör sig påmind på nätterna men inte så jobbigt än så länge. Förutom igår och inatt, men det beror på en heldag på stan. Undra hur det skulle vara om jag jobbade heltid? Skulle det göra såhär ont hela tiden då?
Bebis bökar mer och mer och sparkar mindre, känner sällan sparkar nu för tiden men mest tryck ut med olika kroppsdelar. Känner ofta att det trycks upp mot reveben och lungorna vilket inte är så bekvämt. 
Anfådd blir jag av minsta lilla, kan sitta och vika tvätt i sängen och det känns som jag sprungit upp och ner i trapphuset flera tiotal gånger, eller att klämma i sig i en tröja som är lite tajt, då måste jag sätta mig ner för att andas en stund. Vid dessa tillfällen får jag hjärtklappning som bara den också. Ibland kommer hjärtklappningen av ingenting alls. 
Sammandragningar kommer inte så ofta, några stycken varje kväll. Vissa dagar mer än andra . 
Nu börjar det bli lite jobbigare, tyngre och påfrestande att vara gravid och jag kan känna mig höggravid vissa dagar, många dagar, eftersom jag inte alls har samma ork som för några veckor sen. Tröttheten har inte kommit tillbaka så mycket iallafall, peppar peppar! 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback