Fortfarande sjukling

Alice förkylning håller i sig fortfarande. Täppt näsa och snorig, nyser och hostar och har en del slem i halsen som hon kämpar med ibland. Var orolig så ringde 1177, som berätta hur jag kunde underlätta för henne. Känns bättre nu iallafall. Mellan de dåliga stunderna så har vi busat en hel del, Alice har börjat med glädjetjut och det är så kul att höra, värmer i mammahjärtat. :)

Just nu är vi på besök hos min mamma, dock kan ingen annan hålla henne. Hon vägrar va hos nån annan än mig. Hon blir helt ledsen och otröstlig och det tar lång tid innan jag kan lugna ner henne. Vet inte om det beror på förkylningen eller inte?

Nu ska jag strax sova. Så får vi se om Alice vaknar för mat inatt eller inte. Hon har nämligen börjat hoppa över nattmålet de senaste nätterna. Skönt om det fortsätter såhär! :)

Förkyld liten tjej

Jag har blivit frisk från förkylningen mer eller mindre men Alice har däremot blivit mer förkyld. I början hosta hon lite bara men sen igår har hon varit täppt i näsan och haft jobbigt att andas, speciellt inatt. Hon hostar mer än tidigare och nyser väldigt ofta nu med. Tycker så synd om henne, lilla tjejen. Kan ju inte vara lätt att vara förkyld när man är så liten och inte kan göra något. :/

Efter att ha haft svårt att komma till ro sen kl 09 så sussar hon nu äntligen i min famn. Ska packa ner henne i vagnen om en stund och ta en promenad.

Nattankar

Jag har nyss suttit och läst alla inlägg jag skrivit sen Alice föddes. Det känns som det var igår hon kom men samtidigt känns det så himla långt borta. Det är skrämmande hur snabbt tiden har gått faktiskt, hon har vuxit som bara den dessa 10 veckor som gått, nästan en decimeter och 2 kg. Försöker njuta av varje dag men kan ibland känna att dagarna blir långa och jobbiga när vi bara sitter i soffan och kollar på tv timme efter timme. Vissa dagar vill hon bara vara i famnen och jag kan inte göra något hemma eller lägga ifrån mig henne. Jag vill verkligen ta tillvara på den tiden hon vill vara i famnen och mysa men tycker samtidigt det är svårt, speciellt om damen är på dåligt humör. Det är mycket tankar som far omkring nu såhär mitt i natten...


Nu ska jag krypa ner i sängen och sussa för imorgon väntas det besök! :)

Bädda vagnen inför hösten

Har börjat fundera på hur man ska bädda vagnen nu när det börjar bli lite kyligare ute. Hösten är på ingång eller är redan här på vissa ställen. Känner mig lite lost i hur man ska bädda i vagnenvagnen som bäst så att fröken inte ska frysa.

Vi har en åkpåse men den är för stor för liggdelen så den får vänta tills vi börjar använda sittdel istället. Hittills har jag bäddat med lakan, kudde och täcke eller en sån där mysig teddypläd. Det har funkat riktigt bra men nu är det som sagt kyligare ute och blåser en mycket mer.
Har nu tänkt att jag ska ha en sån teddypläd i botten(över madrassen) och på den ha kudde och täcke samt börja använda locket till liggdelen. Har även en gallerfilt i skötväskan ifall det skulle vara riktigt kyligt och behövas mer. När det gäller ytterkläder så har Alice haft mössa sen innan men nu har jag tagit fram vantar också. Har inte tänkt att pälsa på henne så mycket mer än det, känns lite tidigt att börja använda overall nu? Speciellt då vi inte är ute under en längre tid oftast.
Vill inte att hon ska få det för varmt i vagnen men det är ju så svårt att veta vad som är för mycket samt för lite tycker jag.

Hur har ni andra mammor bäddat era vagnar?

Utrensning

Förkylningen har blivit värre under dagen och nu sitter jag här med halsont, täppt näsa, huvudvärk och trötta ögon. Märkte vid middagen att jag heller inte känner någon smak knappt. Man blir ju inte så sugen eller hungrig när maten inte smakar ett dugg. :P
Tror Alice med börjar bli lite förkyld, hon har hostat en del under eftermiddagen, vilket hon bara gjort innan om hon satt i halsen. Eftersom hon vill samsova med ansikte mot ansiktet på morgonen så är det väl iofs inte så konstigt om hon blivit smittad.

Ikväll har vi rensat ut det mesta av storlek 56 från byrån och gått igenom storlek 62. En del av 62 kläderna sitter som en säck mendan andra är för små märkte jag. Alice är ganska lång och pyjamasar tex blir korta i benen. Insåg även att vi inte har så himlans mycket kläder i 62 så ska köpa lite nytt. :) Annars har vi fått en hel del kläder, lite nytt men mest ärvda kläder. Men man vill ju även köpa kläder själv känner jag. Det är ju lite av grejen med att ha barn eller vad man ska säga, att få klä barnen i det man själv har köpt och tycker är fint. :P


Hittade en söt sparkdräkt i byrån som jag helt hade glömt bort. ;)

Stora tjejen!

Känner mig så dålig på att blogga nu, men har inte tid eller ork för det mesta. F är borta 10 timmar de dagar han jobbar och på kvällen är jag så trött så jag orkar inte. Vill ju så gärna blogga och dela med mig av våran vardag så mycket som det går utan att det tar ifrån mig tid med Alice.

Alice är nu två månader och utvecklas så mycket för varje vecka som går. Hon tittar, pratar och ler för fullt om dagarna och när hon är på sånt bra humör kan jag ligga hur länge som helst och bara titta på henne. Hon gillar pappa så mycket, kanske inte att sitta i hans famn lika mycket som i mammas men varje gång hon ser honom och han pratar med henne skiner hon upp som en sol. Kan lova att mammahjärtat smälter när jag ser det. :)

Här om dagen var vi på BVC på tvåmånaderskontroll. Allt såg fint ut och Alice vägde 5.5kg och är 60 cm lång, stora tjejen nu! Inte konstigt att jag tyckt att 56 varit litet ett tag. Så nu har vi gått över till 62 kläderna, ska bli spännande att se hur länge hon kan använda dem. ;)

Just nu ligger jag i sängen och ska strax sova. Har haft ont i halsen och huvudet sen imorse och det sitter fortfarande i. Hoppas det inte blir värre och att jag inte smittar Alice med nån förkylning. Hon har det redan lite jobbigt med magont på eftermiddagarna. :/


Nätterna då och nu

Nätterna i början var riktigt jobbiga tyckte jag. Alice samsov med mig hela natten och det i sig var mysigt men jag kunde inte sova ordentligt. Då ammade jag fortfarande och hon kunde inte somna utan bröstet i mun. Jag var riktigt trött om dagarna och hade inget tålamod alls.

För några veckor sen började hon sova själv i sin vagga, detta i samband med att hon började acceptera vanlig napp. Sen dess är jag så utvilad på dagarna att jag inte känner att jag behöver vila på dagen. Senaste veckan har Alice somnat mellan 22-23 på kvällen och vaknat för mat runt kl 05 för det mesta, nån enstaka natt vid kl 03. Fram tills matdags så har hon sovit som en stock i vaggan och efter maten så har vi samsovit tillsammans i antingen soffan eller i sängen. Samsovningen går bättre nu när hon är lite större och man har vant sig lite. Jag är inte det minsta rädd att rulla över henne eller liknande som jag var i början.
Hon vill inte riktigt sova i vaggan efter nattmålet men jag tycker att nätterna funkar riktigt bra nu även om jag såklart ser fram emot då jag får sängen för mig själv hela natten. ;)

När vi har samsovit i sängen så vaknar man upp till en utvilad tjej som är på riktigt bra och glatt morgonhumör. Hon pratar, ler och har gympa för fullt på morgonen. Hur mysigt som helst att ligga brevid. Finns det inget bättre.
:)

Fullt upp

Jag har inte glömt bort bloggen. Jag har bara haft väldigt fullt upp här hemma senaste tiden. Mycket besök och saker som hänt. Alice utvecklas för varje dag som går och det är så himla mysigt att se. Hon är en riktig mammagris dessutom. ;)

En sak som hänt senaste tiden är att vi börjat gå på föräldraträffar en gång i veckan och träffa andra nyblivna föräldrar och deras små knoddar, jättemysigt. Vi ska även börja gå till öppna förskolan när de har babycafé för barn mellan 0-6 månader. De är nu nyligen vi har börjat kunna gå längre promenader med vagnen och det känns som att för varje gång så gillar Alice vagnen mer och mer. Vilket jag tycker är hur skönt som helst. Att få komma ut ut lägenheten bara för en liten stund för så mycket. :)

Något annat stort som är på gång just nu är dop. Vi har bestämt oss för att Alice ska bli döpt och nu om dagarna sitter vi och planerar inför det. Det är så mycket som ska planeras känner jag, kanske för jag aldrig har planera något större. Kyrka, datum, gästlistan, korten, dukning, mat eller fika? och mycket mer. Än så länge har vi inget datum bokat men det blir nog innan årets slut iallafall. Det vi har klart än så länge är klänningen, hon kommer få ha min som jag döptes i. :)