Välkommen vecka 34!

Mamman
Vissa kvinnor har svårt att sova nu. Ur ett fysiologiskt perspektiv är det bäst att sova på den vänstra sidan, eventuellt med en kudde under magen. I denna ställning är cirkulationen i kroppen som bäst och trycket på urinblåsan som minst.
Många börjar nu sova i korta perioder i taget – vaknar upp och somnar om igen. Om inget annat så kan man se detta som en träning inför babyns ankomst. De flesta barn behöver ju ammas flera gånger varje natt.


Barnet
I början av denna vecka är fostret 31 veckor gammalt. Nu blir rörelserna mer återhållsamma, det finns helt enkelt inte plats!
Det är omöjligt att veta vad fostret tänker och drömmer om. Men det som är känt är att barnet har REM-sömn (rapid eye movement, det vill säga den fas av sömnen då man drömmer). Man antar därför att barnet har förstadium till drömmar.

Vikt: 2100 g 
CRL: 29 cm 
Full längd: 39 cm

 

Såhär känner jag
Kan intyga att sömnen inte alls är den samma som innan, dels så vaknar jag av att Alice kommer in till oss för att sova, sen har vi halsbrännan när jag ligger på höger sida och på rygg, när jag ligger på rygg kan jag knappt andas heller för det trycker mot lungorna. Vänster sida är det som funkar men ligger jag för länge i samma ställning så börjar fogarna bråka. Sömn, vad är det? 

Halsbrännan på dagen har börjat ge med sig nu och även foglossningen.Har sen förra veckan börjat känna mig så stor och tjock, inte just att magen är stor men att jag blivit stor lite överallt på kroppen. Känns jättejobbigt då det fortfarande är ett par veckor kvar till bebis kommer. Fast jag vet att man ska gå upp känns det jobbigt.

Nu längtar jag tills graviditeten är över, dels för att få träffa det lilla knyte som ligger i magen men också att kunna röra mig normalt igen, kunna andas, kunna orka saker och inte vara anfådd och få hjärtklappning för minsta lilla. NU känner jag mig verkligen höggravid och det känns så skönt att jag fick gå hem på graviditetspenning för 2 veckor sen, skulle aldrig orka jobba.

Bebis börjar få det riktigt trångt nu, märks för varje vecka som går. Sen ett tag tillbaka har det varit mest bökande och sällan sparkar. Det är fortfarande likadant, och bebis bullar upp sig under revbenen då och då vilket är väldigt obekvämt för min del. Har känt att bebis börjat borra sig ner då och då i bäckenet och det ilar något så enormt. Hoppas liten vill komma runt BF och inte efter som Alice. ;)




» Mamma

Längtan är stor även för mig efter lilla knyten :) Älskar er <3

Svar: <3
dottir.webblogg.se

2015-12-29 // 14:41:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback