Välkommen vecka 19!

Vi säger välkommen till vecka 19!
Denna graviditet går så mycket fortare än när jag väntade Alice tycker jag. Veckorna bara springer förbi i rasande fart. För en vecka sen sa jag till F att; "denna vecka som kommer, kommer gå fort. Vi jobbar ju massa dessa dagar". Det känns som det var igår jag sa det till honom ungefär, inte en HEL vecka sen. Såhär säger babygruppen om vecka 19:


Barnet
Barnet är 13-15 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 280g. Mjölktänder är klara och anlagen för de permanenta tänderna börjar komma. Ett fosterfett bildas som skyddar barnets hud.

Mamman
Ditt hår och dina naglar kan reagera positivt på din snabbare ämnesomsättning och ökade blodmängden i kroppen. Även huden i ansiktet kan påverkas, hos ljushyade som mörka fläckar och hos mörkhyade som ljusa fläckar, detta kallas kloasma. Fläckarna bleknar oftast när hormonhalterna sjunker. Ett bra solskydd är viktigt. Prata med din barnmorska om järntillskott, de flesta behöver det från och med den 20:e graviditetsveckan.
 
 
Såhär känner jag
Jag tycker det är helt okej att vara gravid just nu. Inte skitjobbigt, men inte heller superkul. Känner som små buffar som jag är ganska säker på att det är bebis som gör men inte helt säker ändå. Nu innan man vet om allt är som det ska är det svårt att njuta helt känner jag. Längtar till efter RUL, och tills man känner bebisen buffas och sparkas utan tvekan. I denna vecka kände jag Alice buffa ganska regelbundet redan, kanske ligger moderkakan i framvägg denna gång? 
Jag mår riktigt bra om man bortser från foglossningen och från denna eviga trötthet som inte ger med sig, som jag tjatat lite om i tidigare inlägg. Har lite halsbränna till och från och idag har jag känt av en hel del sammandragningar fast jag legat still i soffan, det gör som tur är inte ont iallafall. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback