Magen vecka 25!

Senaste dagarna har jag känt att magen har växt massa, inte så att den är gigantiskt för jag känner mig ganska liten men den är "ivägen" när jag ska stänga tex kylskåpet eller vänder mig om nära en dörrkarm osv. Det börjar bli jobbigare att låta sig framåt och plocka upp saker eller liknande med. Sen har det börjat spänna lite i huden tycker jag och magen känns stor och svullen eller hur man ska förklara, framförallt på kvällen. Försöker smörja ofta men har glömt senaste tiden, får ställa fram burken på soffbordet igen tror jag. Då kommer jag iallafall ihåg det varje kväll. :)

Vecka 25 (24+0)
 
Vecka 20  -  Vecka 25
Det händer visst mycket på nästan exakt en månad. Man ser det inte själv från dag till dag fören man jämför bilder såhär. Visst vet jag att magen växt men inte såhär mycket. 

BM-besök v 24

I tisdags förra veckan var jag på första kontrollen hos barnmorskan. Jag var där i vecka 20, men då pratade vi mest och lyssnade på bebis. Denna gång mätte vi magen, lyssna på bebis, tog lite prover och pratade. Jag har samma barnmorska som jag hade när jag väntade Alice och det är så skönt och känns tryggt måste jag säga. Ser alltid fram emot att gå på dessa besök, dels för att se så allt ser bra ut med mig och bebis men även för att träffa just min barnmorska. 
Jag fick en tid till läkaren för att prata om förlossningsdepression, jag fick det efter Alice kom och vi kom fram till att det kunde vara bra att få prata med en läkare om just detta och även om att jag kan få stanna på special-bb ett par dagar extra för anknytningen denna gång. Hoppas mötet ska gå bra. Nästa besök hos BM är den 23/11, än så länge är det inte så tätt mellan besöken och jag har 5 st besök inbokade innan BF sen får vi se om det blir fler efter. :)


21/09 - (19+1) Blodtryck: 100/55, SF-mått: --, Hjärtslag: 145, Järn: 127.
20/10 - (23+2) Blodtryck: 90/60, SF-mått: 23, Hjärtslag: 137, Järn: 121.
23/11 -

 

Välkommen vecka 25!

Mamman
Vissa gravida kvinnor har problem med ryggen. Och eftersom tyngdpunkten skjuts framåt allt mer så kompenserar många genom att luta sig bakåt. Detta frestar på ryggmusklerna. Man bör försöka ha en upprätt hållning och tänka på att man sitter rätt. Korta promenader är också bra. Då kan du som partner passa på att också sträcka på dig över vackra blivande mamman!

Avståndet mellan livmoderns lägsta och högsta punkt är nu 20-22 centimeter.


Barnet
I början av denna vecka är fostret 22 veckor gammalt. Balanssystemet i fostrets öron är nu på plats. Nu kan hon/han därför hålla balansen bättre.

I motsats till vad många tror så är livmodern ingen tyst plats. Fostret hör sin mamma andas, ljud från hennes matsmältning och pulserandet från blodomloppet. Det hör sin mamma och andra prata, men man vet ännu inte hur mycket av dessa ljud som fostret faktiskt kan förstå. Det är ju omgivet av fostervatten och har det i öronen också.

Andningsorganen utvecklas fortfarande, men syret går ännu inte från lungor till blod utan tar vägen via moderkakan.

Vikt: 650 g 
CRL: 21 cm 
Full längd: 29 cm

Såhär känner jag
Har börjat bli riktigt trött, framförallt på kvällarna. Lägger mig mellan kl 21-22 varje kväll för jag knappt kan hålla ögonen öppna. Började med Niferex för en vecka sen, hoppas det ska bli bättre av dem men det känns som det är pga dem jag är trött då tröttheten kom i samma veva. 
I övrigt mår jag bra, känner av fogarna direkt om jag jobbar men inte så farligt mycket, halsbrännan kommer och går. Annars är allt riktigt bra och bebisen sparkar runt där inne och det är så kul att märka hur han eller hon flyttar runt sig och sparkar åt olika håll. :)

Sån sjuk trötthet

Åh jag har så mycket jag vill skriva om men jag har så lite ork just nu. Senaste 3-4 dagarna har jag varit så himla trött, som om någon slagit mig i huvudet. Lägger mig mellan 21-22 varje kväll och innan det sitter jag och försöker hålla mig vaken och få lite egentid med F efter Alice somnat. 
Skönt att somna tidigt tänker kanske vissa och ja det är superskönt om det inte skulle vara så att jag vakna pigg kl 04-05 och inte kan somna om. Somnar jag om vaknar jag senare med huvudvärk. 
Jag började med Niferex i måndags, kan det vara det som gör att jag blir så trött fast jag tar dem för järnbrist som man blir trött av? Jag har inte järnbrist ännu, var hos BM i tisdags och allt såg jättebra ut men skulle börja med Niferex varannan dag ändå kom vi överens. Varför är jag så trött?! Det kom bara sådär helt plötsligt en dag, inget smygande här inte. Känner mig som en Zombie varje kväll, inte superkul. :P 

Jag har så mycket jag inte hunnit skriva om,  besöket hos BM, ny graviditetsvecka, nya magbilder och en del annat som hänt. Ska verkligen försöka finna lite ork denna vecka, trots att jag jobbar 4 av 5 dagar. Hjälp! Hur ska det gå?!  Hoppas ni har tålamod, för inlägg om allt som nämnts ovanför kommer..  :)


Magen vecka 24!

Såhär ser magen ut just nu. Blir större sakta med säkert och det är kul att jämför bilder sen 1 månad tillbaka. Jag tycker inte att jag är speciellt stor och det är ganska skönt, vill inte ha en sån där stor gigantisk mage som jag fick sist. Inga bristningar än så länge heller, peppar peppar. :)

Vecka 24 (23+0)
 

Söndag - Nya favoritdagen

Älskar helger, speciellt söndagar!  
Idag köpte vi nybakat bröd och satt och mumsa en riktigt god söndagsfrukost. Sånna här borde man äta varje dag men jag har ingen ork att fixa detta varje dag, och det är inte kul om inte hela familjen är samlad. Då blir det att man ser fram emot helgen ännu mer när det inte blir av på vardagarna. Sen är det veckobyte varje söndag. Så söndag är nog den nya favoritdagen vare sig det är sista dagen på helgen och det innebär jobb dagen efter. :)
Snart kommer F's mamma hit. Hon ska passa Alice tills ikväll. F och jag ska på teater ikväll i Vadstena
tillsammans med F's farmor och farfar. Ska bli riktigt kul faktiskt, det var länge sen jag var på teater. :)

Välkommen vecka 24!

Mamman
Nu utvecklar fostret smaksinnet. Vad barnet gillar och ogillar för smaker hänger samman med vad mamman äter. Passa alltså på att äta älsklingsrätterna nu!

Barnet
I början av denna vecka är fostret 21 veckor gammalt. Man vet nu att fostret kan höra, eftersom det reagerar olika på olika ljud. Höga ljud får till exempel fostret att hoppa till. Nu blir fosterrörelserna allt mer kontrollerade efterhand som nya nervtrådar kopplas samman i nervsystemet.

Vikt: 500 g 

CRL: 20 cm 
Full längd: 28 cm
 

Såhär känner jag
Men lägg vad tiden går fort nu!
Jag mår riktigt bra förutom att jag har en del halsbränna. Bebis sparkar på inne i magen och det känns riktigt ordentligt. Ibland så är sparkarna så starka så jag hoppar till för att det kittlas. F har fått känna flera små sparkar senaste dagarna och jag har även börjat känna sparkar mitt på magen vid naveln. Innan har det sparkats mest mot sidorna av magen och ner på urinblåsan. 
När jag ligger på sidan så sparkar gärna bebis rakt ner i soffan eller sängen så det kittlas massa. Lite frustrerande när man vill sova även om det är riktigt mysigt. Bebis är väldigt lugn hela morgonen och förmiddagen. Inte fören runt kl 20 så börjar bebis böka runt ordentligt och håller på hela kvällen. :)

3 veckors jämförelse

Igår gjorde jag en jämförelsebils på vad som har hänt de senaste 3 veckorna med magen. Jag själv tycker knappt den växer med tydligen gör den det. Sakta sakta. 
När jag kom hem från utomlandsresan förra veckan, till kylan, så var det bara att dra på sig höstjackan. Dock så var det knappt att jag kunde dra igen dragkedjan på jackan. På bara ca 2 veckor så har magen gått från att få plats till att typ inte få plats. Så jag får nog hänga in den jackan i garderoben igen och som tur är har jag en ullkappa där knapparna och bältet sitter över magen och det finns massa plats till magen att växa. Frågan sen är hur man gör med vinterjacka. Min jag har lär nog vara alldeles för liten runt magen. ;)


DIY - Fjäderlampa

Nu när F inte är hemma så känns det jätteensamt och jobbigt. När han rest bort tidigare så har det int varit några problem men nu känns det jättejobbigt. Hela dagen fram tills Alice lägger sig för natten går bra, har massa att göra och Alice vill leka. Men på kvällen när hon somnat och jag sitter själv i soffan så kommer ensamheten smygandes och jag känner mig ledsen. Vill inte vara ensam alls, speciellt inte lägga mig själv i en tom säng och inte ha någon att sova brevid. 

Igårkväll fyllde jag kvällen med Det okända, Paradise Hotel och lite pyssel. Hade köpt en papperslampa och några fjäderboa som jag tänkte knåpa ihop till en taklampa till sovrummet. Har sett sånna där fjäderlampor i lampaffärer och på nätet men de är ju så himla dyra och jag är snål, haha. Så jag bestämde mig för att göra min egen efter att ha sett en annan som gjort en liknande. Trodde det skulle bli alldeles för pyssligt och jobbigt men det gick snabbt, tog 1 och ½ timme bara. Hade räknat med flera kvällar, vad ska jag nu göra de andra kommande kvällarna?! 

Är iallafall väldigt nöjd över resultatet och framförallt över kostnaden, strax under 200 kr kostade allt sammanlagt inklusive frakt. Nu är den på plats i sovrummet och det ser supermysigt ut. Kan kanppt vänta tills ikväll för att se hur det ser ut i mörkret. I lampan har jag en LED-lampa så att det inte ska bli varmt. :)


Allt som behövdes var:
• Papperslampa (min är från IKEA)
• Upphäng (om man inte har det) 
• Limpistol + limsticks
• Fjäderboa (jag hade 8 st)
 

Magen vecka 23!

Dags för lite nya bilder, jag tycker inte det händer så mycket vecka till vecka. Kanske för jag ser magen varje dag. Igår märkte jag dock att min höstjacka knappt gick att knäppa, vilket inte var något problem för 1 och ½ vecka sedan. Så något har ju hänt antar jag.  
Magen har börjat klia lite grann nu, försöker komma ihåg att smörja varje kväll men har varit lite dålig med det senaste tiden. Hoppas jag inte får så mycket bristningar denna gång, kommer inte ihåg alls när de började komma när jag vänta Alice. 

Vecka 23 (22+0)
 

Äntligen hemma

I fredags kom jag äntligen hem från utlandsresan. Min morfar är sjuk och eftersom jag är gravid och sen kommer ha en liten bebis så kommer jag inte kunna åka dit på ett bra tag, så ville jag åka nu när jag har möjlighet. Det var mysigt att få träffa morfar igen, även om vi inte kan prata, men att bara sitta brevid och finnas där, hålla handen osv var skönt. Morfar blev så glad att jag följde med och jag är så himla glad att jag åkte dit även om det var jobbigt. Det var tungt och jobbigt att säga hejdå men det var även skönt att komma hem till rutiner, en mjuk skön säng och min lilla familj.  Jag som blev flygrädd helt plötsligt höll på att börja gråta när vi landa på svensk mark igen, det var som en lättnadskänsla som bara sköljde över mig. Allt gick bra och jag överlevde och får träffa Alice och F igen. Nu slipper jag flyga på ett bra bra tag, hoppas jag. :)

 
Tidigt imorse åkte F till Frankrike med sitt jobb. Han kommer hem sent på torsdag kväll igen. Jag är typ lika nojig som när jag själv flög och hoppas verkligen att hans resor går lika bra som mina. Vi har haft sjukstunga hemma hela helgen. Jag hämtade hem en förklyd tjej från förskolan i fredags, som vakna upp ännu mer förkyld i lördags. Nu är det bättre men hon kräks ibland efter måltid, kanske för att det blivit för mycket mat på en gång eller pga slem. Ingen feber och hon får i sig mat och vätska ändå. Så idag är vi bara hemma och om hon mår ännu bättre utan kräkningar så åker vi nog till Alice mormor och hälsar på nåndag i veckan. Annars ska vi inte göra mer än att fixa pappar osv så jag kan söka graviditetspenning. :)

Välkommen vecka 23!

Mamman
Vissa gravida kvinnor får ödem i ben och fötter. Andra kan vakna på morgonen med avdomnade händer. På båda dessa problem hjälper det med cirkulationsövningar. Rotera anklarna i små cirkelrörelser, först medsols och sen motsols. Anänd sedan varje tillfälle när du sitter eller ligger att lägga benen högt. Undvik tajta strumpor och byxor. Knyt och öppna händerna omvartannat - du kommer att märka skillnad.

Strimmor kan också förekomma, särskilt på magen där huden sträcks ut. Använd gärna en fet kräm och massera (kanske en uppgift för dig som partner) för att öka blodgenomströmningen.

 

Barnet
I början av denna vecka är fostret 20 veckor gammalt. Ögonbrynen och håret på huvudet blir allt mer synligt och fostret rör mer och mer på ögonen. Ögonrörelserna kan faktiskt synas på ultraljudet. Lanugohåret är nu tjockast runt huvudet, halsen och ansiktet.

Benen är nu nästan lika långa som de kommer att vara i förhållande till resten av kroppen. Både arm- och benmuskler stärks nu och det påverkar fostrets rörelser, som blir ännu tydligare. Men det är viktigt att framhålla att placeringen av moderkakan och hur fostret ligger påverkar hur mycket sparkarna känns. Foster är också individer och de sparkar såklart olika.

Pojkfostrets testiklar vandrar vid denna tid ner i pungen.

Vikt: 450 g 
CRL: 19 cm 
Full längd: 27 cm

 
 
Såhär känner jag
Det är inte så olikt från förra veckan, har inte jobbat så foglossningen är inte så jobbig. Känns lite då och då bara. Sparkarna blir allt tydligare på magen. Jag kan trycka med ett finger 1-2 gånger på magen och få en spark tillbaka och så kan vi hålla på en stund. Så mysigt att få som ett svar tillbaka. Igår kände även F små små blyga buffar för första gången. Bebis brukar sluta tvärt när F ska kolla eller känna, typiskt nog. Det är som om den känner av det, hihi. Bebis snurrar runt i magen och det är sparkar åt olika håll, ibland i sidorna av magen, ibland på urinblåsan.  
Har fått sån halsbränna när jag ska sova, kan även vakna mitt i natten av det. Hemskt jobbigt.


Bortrest

Det blir lite mindre bloggat denna vecka. Tidigt i måndags åkte jag och min mamma till min morfar som bor i Makedonien för att hälsa på. Här bor också min morbror med sin fru, min kusin med sin fru och deras två barn. Vi ska bara stanna några dagar och åker hem tidigt på fredag morgon igen. Har varit mysigt att då träffa morfar då det var flera år sen sist, men jag längtar hem massa. Dels för jag saknar min egen familj, dels kan jag inte språket, sen så är det helt annan mat och vanor här än hemma. Att åka som gravid och inte få äta hälften av allt de äter är lite trist med. De tycker kanske att jag är lite fånig som väljer bort massa mat men det är okej för mig. 

Men det allra allra jobbigaste var att säga hejdå till Alice.  Jag har blivit så himla flygrädd sen jag fått barn, känns hemskt och läskigt. Efter jag natta Alice i söndags så brast det helt, jag grät massa och hade känslan att jag aldrig mer skulle få se henne igen, eller F. Det var en riktig hemsk känsla. Det är inte just att vara ifrån henne som är det jobbiga utan just att det kanske händer nått med flyget, typ att det kraschar och jag kommer inte få se henne växa upp, och hon kommer inte ha nån mamma. Alice skulle inte komma ihåg mig när hon växer upp. Hon skulle veta vem jag är och hur jag såg ut från bilder men hon är för liten för att komma ihåg minnen av mig.  Resan hit gick bra som tur var och jag hoppas den går lila bra hem, kan knappt vänta på att få komma hem och känna trygghet igen. 

Just nu ligger jag och vilar, har haft ont i huvudet sen imorse och känner mig på lite dåligt humör. Vill vara ifred bara just nu känner jag. Tänkte försöka sova en stund men vi får se om det går. Tänkte iallafall passa på att uppdatera här lite. :)


Magen vecka 22!

Dags för ny magbild. Det går sakta med säkert framåt, ganska skönt att magen ändå inte är gigantisk som jag trodde den skulle vara. Inga bristningar än så länge, peppar peppar!  Nu syns även sparkarna på magen när bebis är igång med sina gympa pass. Mysigt! 
 
 

Välkommen vecka 22!

Mamman
Vissa kvinnor har vid denna tid problem med svullna händer och fötter. Att vara så aktiv som möjligt är bra och hjälper cirkulationen. Att ligga eller sitta med fötterna högt kan också hjälpa. 
Avståndet mellan livmoderns högsta och lägsta punkt är nu 16-18 centimeter.


Barnet
I början av denna vecka är fostret 19 veckor gammalt. Nu är det full aktivitet som gäller och det är fortfarande gott om plats i livmodern –så fostret tar ut svängarna ordentligt. Eftersom omgivningen består av vätska så är rörelserna mycket mer graciösa än vad de kommer att vara efter födseln när tyngdlagen omöjliggör vissa av rörelserna eftersom musklerna då inte är tillräckligt starka. Men i livmodern praktiseras både volter, boxning och sparkar. Även om fostret har växt mycket så är det fortfarande en tunn och skör varelse. Kroppsfettet är nämligen inte så tjockt ännu. Fostret tränar nu aktivt på andningen.

Vikt: 400 g 

CRL: 17,5 cm 
Full längd: 26 cm


 

Såhär känner jag
Denna senaste veckan har varit helt okej och idag mår jag riktigt bra. Härligt att vara gravid. Får lite ont i fogarna och lite halsbränna till och från men oftast är det riktigt bra. Börjat få sammandragningar som kommer några gånger om dagen, mest när jag sitter still eller ligger i soffan/sängen, inget som gör ont men lite obekvämt när det drar.
Bebisen har börjat sparka på ordentligt i magen och det är hur mysigt som helst att få känna lite livstecken. För det mesta har bebis sparkat strax under naveln men senaste 2 dagarna har det sparkats rakt neråt, rakt på urinblåsan. Så nu känner jag mig kissnödig 1 sekund åt gången typ när bebis sätter igång med sin gympa. :)
Tänk att bebis ungefär är hälften så stor som den kommer vara när den kommer ut. 26 cm kanske inte stämmer på pricken med till ett ungefär iallafall. Tänk att det finns en 26 cm lång bebis i magen. Nyss var den inte större än en böna ju! Så häftigt! 


Jag har även bytt till babyvarlden.se där jag hämtar information ifrån, tycker det stämde mer överens än babygruppens info, och bilderna är dessutom lite mysigare. :)