Välkommen vecka 28!

Mamman
Nu når livmodern nästan ända upp till kvinnans revben och börjar trycka mot lungorna. Många upplever att de lätt blir andfådda och har svårt att andas riktigt djupt. Men kvinnans lungor har högre kapacitet än annars eftersom kroppen nu innehåller mer blod –detta för att barnet ska få nog med syre.
Avståndet mellan livmoderns högsta och lägsta punkt är nu 24 centimeter.

Barnet
I början av denna vecka är fostret 25 veckor gammalt. Denna vecka kommer hon/han att öppna sina ögon för första gången. Men synförmågan är inte så bra ännu. De som sjunger och pratar med sitt barn kan räkna med att det hör! Fostervattnet förvränger ljudet en aning, men hörseln är välutvecklad vid detta laget. Nu lagras mer fett på fostret och huden blir mindre skrynklig och genomskinlig.

Hjärtljuden på fostret kan höras tydligt genom ett stetoskop, i vissa fall även utan. Vissa kan nu märka att babyn har antagit en regelbunden sömnrytm och sover vid ungefär samma tider varje dag.

Vikt: 1000 g 
CRL: 23,5 cm 
Full längd: 32 cm

 
Såhär känner jag
Bebis har haft lugna dagar och dagar med full aktivitet hela dagen, och jag kan känna oro de lugna dagarna. Det trycker mycket mot lungorna och jag blir lätt anfådd, att gå upp för en inte så brant backe är riktigt jobbigt och att böja mig framåt för att plocka upp något funkar inte längre, dels kan jag inte andas under den stund jag böjer mig framåt sen når jag nästan inte golvet längre, haha. 
Har fortfarande ont vid höger revbensbåge, inte så farligt men det är jobbigt när jag åker bil eller sitter i soffan på kvällarna. Halsbrännan har lugnat ner sig lite senaste tiden känns det som, som tur är. 
Utöver detta mår jag jättebra förutom att jag är genomförkyld.. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback