Välkommen vecka 30!

Mamman
Forskning visar att om mamman kopplar av genom att lyssna på lugn musik så påverkar det barnet också. Hjärtljud och rörelserna blir långsammare. När ett foster regelbundet får höra liknande musik så har det visat sig att det lugnar ner sig snabbare för varje gång. Detta visar, förutom att mammans stressnivå påverkar barnet, att barnet kan komma ihåg och känna igen ljud det har hört förut. Barnets huvud har nu i princip den huvudstorlek det ska ha när det föds.
Avståndet mellan livmoderns högsta och lägsta punkt är nu cirka 26 centimeter.


Barnet
Ett livsviktigt ytspänningsnedsättande ämne, surfaktant, produceras nu i fostrets lungor. Denna substans hindrar lungorna från att kollapsa –genom att inte släppa ut all luft när babyn andas ut. Att ha för lite av denna substans är en av riskerna hos för tidigt födda barn. I de fall babyn riskerar att födas för tidigt ger man kvinnan en injektion som ska hjälpa babyns lungor att utvecklas snabbare.

Vikt: 1350 g 
CRL: 25,5 cm 
Full längd: 35 cm

 


Såhär känner jag
Mår oförskämt bra just nu, visst magen är stor och det är tungt men förutom magen skulle jag inte tro att jag är gravid. Den foglossning jag haft dyker väldigt sällan upp och när den gör det är det oftast bara på natten. Har lite ont vid höger revbensbåge fortfarande, hade det med Alice i några veckor men tidigare i graviditeten, dock är det ganska så lindrigt nu.
Bebis vänder runt sig fortfarande, igår sparkade den mot ryggen och långt ner, en väldigt lugn dag med andra ord. Idag har den fötterna upp mot revbenen och sparkar så fort jag lutar mig framåt minsta lilla. Börjar väl bli ganska så trångt där inne nu och det är så mysigt att känna små fötter/händer/armbågar komma utstickandes här och var. Idag kände jag även något stort och runt, förmodligen en rumpa eller huvudet. Tänk att det faktiskt ligger en bebis där inne, och nu inte så liten heller. :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback