Torsdagens besök hos barnmorskan

I torsdags var jag hos barnmorksan. Vi planerade in ett vecka 20 besök just för att det annars skulle bli så lång tid till första besöket i vecka 25 som man annars har. Vi pratade mest om saker kring graviditeten, förlossningen och tiden efter graviditeten. Eftersom jag fick förlossnings depression efter Alice kom så finns det tankar som "tänk om det händer igen", även om jag inte är så orolig, ännu. Men det är skönt att ha någon som vet om det, allt om det, och kunna ventilera alla tankar man har.

Med Alice funkade heller inte amningen, vilket jag sörjde länge. Amma var något jag hade sett fram emot riktigt mycket och så gick det inte alls, inte ens lite. Jag tog det jättehårt och det gjorde inte att depressionen blev bättre. Vi prata en del om detta i torsdags och jag fick veta att det finns två barnmorskor på MVC som är mer inriktade på just amning och att man kunde boka inte ett besök med nån av dem för individuellt stöd just när det gäller amning. Vilket jag verkligen komma ta nytta av, allt för att det ska funka denna gång.

Även tiden efter förlossningen, redan på BB så finns det mer hjälp att få, både när det gäller amning och hur jag kommer må efteråt. Min barnmorska sa att ett det finns en liiiiten ökad risk för förlossningsdepression om man haft det en gång tidigare. Hon berättade att man kunde få ligga kvar på speciall BB lite extra för att få hjälp och lite lugn och ro. Åker jag direkt hem så har jag en Alice här hemma som antgaligen gärna vill att mamma ska komma och leka. Blir lixom ingen lugn och ro att komma igång med amningen. Att få stanna några dagar extra är något jag verkligen kan tänka mig, just för att inte åka hem innan amningen kommit igång och också kunna få hjälp ifall det skulle vara något som inte kändes bra. Detta ska vi skriva in i min journal och se till så att det även kommer bli av. Känns jätteskönt att redan nu veta detta, känner mig väldigt lugn.
 
Förutom att prata så tog vi blodtryck och järnvärde vilket båda såg bra ut. Vi lyssnade även på bebisen och först hörde vi navelsträngen och ett svagt litet tickande hjärta i bakgrunden. Efter lite letande fick vi in ett jättebra ljud på hjärtat som tickade på med 145 slag/minuten. Så himla mysigt att äntligen få lyssna på bebis, ser fram mot alla de kommande besöken hos BM. :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback