Välkommen vecka 20!

Mamman
Du är nu halvvägs i graviditeten. Barnet rör sig mer och mer och du kan ibland t.o.m. se rörelserna utanpå magen. Magen skjuts fram av att livmodern växer. På en del mammor kan naveln puta ut. Det kan vara dags att börja titta efter en barnvagn som passar dina behov. Köp en bra bok där du och din partner kan läsa om barnet och dess tillväxt men även om föräldraskapet. Du kommer nu få ett moderskapsintyg från din barnmorska som du skickar till försäkringskassan.

Barnet
Ditt barn är 14-16 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 350g. Barnet växer snabbt nu. Nu kan barnet känna igen din röst. Utvecklingen av sinnesorganen kommer nu – hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Om det är en flicka så finns det redan ca två miljoner ägganlag i äggstockarna.


 
 
Såhär känner jag
Nu mår jag faktiskt riktigt bra. Detta kändes så långt bort när jag var precis i början av graviditeten och mådde som värst kommer jag ihåg. Så glad att jag äntligen nått hit. Fogen fram bråkar fortfarande och när jag sitter hemma så går smärtan ner men sen behövs det bara någon timme eller två på stan för att det ska börja göra riktigt ont igen. Har beställt ett foglossningsbälte som borde komma i veckan nu och jag hoppas det ska hjälpa, iallafall lite. 
Jag senaste en och en halv veckan känt som buffar och nu vågar jag nog faktiskt tro på riktigt att det är bebisen. Det har säkert varit bebisen jag känt ändå sen vecka 14 men jag har nog inte viljat tro det riktigt ifall nått skulle vara fel i magen och det sen visar sig inte alls vara bebisen. Skulle kännas så dumt. Men nu är jag typ helt säker, vad annars skulle det kunna vara tänker jag. Samma känsla flera gånger om dagen och flera buffar vid varje tillfälle också. :) 

Imorgon ska vi få se vårat lilla knyte, som vi har längtat och jag hoppas verkligen allt är som det ska där inne!!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback