Välkommen vecka 39!

Mamman
Bli inte alldeles fixerad vid det beräknade förlossningsdatumet! "Plus minus 14 dagar" är det som gäller vilket innebär att barnet kan födas NU eller om en månad. För många är det jobbigt, men faktum är att det är väldigt lite vi har kontroll över när det gäller barnafödande. Kroppen gör som den vill ändå.

Barnet
I början av denna vecka är fostret 36 veckor gammalt. Nu är gripreflexerna starka och hon eller han reagerar mer tydligt  på ljus och ljud. Nu är kroppen ganska rund och i barnets mage finns det en hel del mekonium –den första avföringen – som behöver komma ut.

De flesta barn ligger nu med huvudet nedåt. Nu är det så trångt om utrymme att armar och ben ligger klistrade längs med kroppen. Nästan alla ben i kroppen har hårdnat, men några hinner inte bli det före födseln. Barnets skalle är inte helt ihopväxt. Anledningen är att huvudet ska vara följsamt under förlossningen. En del barn har därför lustig huvudform när de kommer ut, men det kommer att återställas efterhand.

Vikt: 3200 g 
CRL: 34 cm 
Full längd: 48 cm

 

Såhär känner jag
Det känns som bebis snurrar runt i magen och sparkarna är alltid åt olika håll. Ibland rakt ner, ibland rakt ut i vänster sida, ibland rakt ut i höger sida eller under höger revben. Blir inte klok på denna bebis, om den snurrar hur sjutton har den plats till det? Den är ju stor nu! 
Har haft så hemskt ont i fogarna på natten så fick starkare värktabletter utskrivna. De har inte funkat särskilt bra tycker jag men inatt hade jag första natten på väldigt länge där jag inte hade ont alls, hur skönt som helst!! Har läst att när bebis åker längre ner i bäckenet så stabiliseras det upp mer och gör mindre ont, om det stämmer vet jag inte riktigt? Hoppas såklart att den har fixerat sig och ligger med huvudet ner framförallt!
Nu är februari här och inom 4 veckor är bebis ute! Om det sätter igång av sig självt eller om det blir igångsättning eller snitt får vi se. Jag hoppas kunna föda vaginalt denna gång med och att det startar av sig självt, men ligger bebis i säte så skulle jag välja snitt känner jag. Spännande är det iallafall! :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback