Välkommen vecka 40!

Mamman
Moderkakan ger barnet näring, det visste du säkert. Men visste du att den också under graviditetens sista del ger barnet en liten avskedspresent i form av livsviktiga antikroppar? De sjukdomar du som blivande mamma har haft under livet är du i många fall immun mot eftersom din kropp producerat antikroppar. Dessa ger du nu vidare till barnet via moderkakan och skyddar barnet under de första sex månaderna.
 
Värkarna startar ofta på natten, vilken natt vet ingen. Om du sover dåligt just nu kan det därför vara klokt att ta små tupplurar under dagarna så att krafterna finns för natten. Detsamma gäller naturligtvis för dig som partner.


Barnet
I början av denna vecka är fostret 37 veckor gammalt. Nu är huvudet och magen ungefär lika breda på barnet. Nästan allt lanugohår är borta och barnet rör sig så mycket det kan på sin trånga plats.

När kvinnan blir utsatt för smittsamma sjukdomar börjar kroppen producera antikroppar. Dessa förs vidare till babyn via navelsträngen och fostervattnet. På så sätt är barnet skyddat från barnsjukdomar som till exempel mässlingen de första månaderna efter födseln. Barnet får också i sig antikroppar genom amningen.

Vikt: 3400 g 
CRL: 35 cm 
Full längd: 49 cm

Såhär känner jag
Dagarna och nätterna går lite upp och ner, haft ett par dagar med jobbig värk i fogarna men nu sen igår har det varit ganska lugnt igen. Natten har varit tuff men många kissbesök och en liten Alice som petat mig i ansiktet ett par gånger.
Det märks ganska tydligt nu att bebisen har ont om plats i magen, det är bara hårda svepande rörelser och fötter som trycker sig långt i sidorna. Blir chockad varje gång det sticker ut en fot i sidan och man ser det så tydligt. Bebis beräknad väga runt 4000 g runt beräknat vilket är om 5 dagar. Nu tycker jag att det är dags att komma ut för den men den verkar ännu inte ha några planer på det. Känner lite smått ilande då och då, ibland känns det som att det ska komma ut en fot eller hand ur snippan. När jag får sammandragningar på kvällarna känns det som vattnet ska gå när som helst, det blir som ett sånt tryck men sen försvinner det bara.

Jag börjar bli lite nervös inför bebis ankomst, hur förlossningen ska gå, hur tiden efter ska se ut, hur Alice kommer reagera, kommer amningen funka, hur kommer jag må efter osv osv. Mycket tankar som snurrar just nu de sista veckorna och dagarna. Jag har börjat gå och prata med en person, på samma ställe som jag gick till när jag hade förlossningsdepression, och det är så skönt att bolla tankar och känslor. Har haft dagar som känts jobbiga och mörka men sen jag börja prata så har det känts bättre, känner mig lättad och tar det hela med lite mer ro. 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback