Vecka 39

Bebis
Din bebis ökar nu sin vikt med ca 28 g per dag. Din bebis väger omkring 3,5 och 3,7 kg och är ungefär 48 till 50 cm lång. Hjärtat och levern laddar upp med näring som bebisen kan använda framförallt vid syrebrist under förlossningen. Men även som en reservdepå de första dygnen innan den riktiga modersmjölken kommit igång. Nu förbereder sig bebisen för ett riktigt marathon, ni ska klara detta tillsammans så försök att hjälpa till så mycket du kan.
 
 

Du
Nu tar bebisen upp hela din mage som mäter mellan 35 och 37 cm. Det ligger en helt färdig bebis i din mage, är det inte otroligt? Nu kan bebisen komma ut vilken minut som helst, men kom ihåg att det är bebisen som bestämmer när det är dags. Om du inte skrivit en förlossningsplan ännu så är det hög tid för det.
 
 
Såhär känner jag
Känner mig inte superstor, inte så som jag trodde att jag skulle känna innan jag blev gravid. Visst höggravid känner man ju sig men inte riktigt när det gäller storleken på magen, den känns precis lagom stor. :)
Är så förväntansfull över förlossningen nu och längtar dit, vill så gärna träffa vårat lilla knyte. :)
Nätterna är det som är värst nu, kan inte alls klaga på dagarna fast jag är lite trött då men det känns som det är pga av nätterna. Kan inte sova ordentligt, vaknar och måste på toa ett antal ggr per natt, sen gör foglossningen att jag itne kan sova på samma sida under en längre period och jag vaknar varje gång jag vänder på mig. Får även sån fruktansvärd halsbränna när jag ska sova eller mitt i natten, men oftast bara om jag ligger på höger sida, och att bara sova på vänster sida funkar inte alls med foglossningen. Känner mig utmattad och trött varje morgon när jag går upp. Men snart är det över, iallafall halsbränna och smärtan, förhoppningsvis. ;)





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback