Vecka 23

Bebis
Din bebis väger ca 500 g och är 20 cm lång från huvud till stjärt. Den fortsätter lagra fett, men huden är fortfarande alldeles rynkig. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar insulin och hormoner. Bukspottkörteln ger ifrån sig mer insulin så att blodsockret hålls på en normal nivå.
 

Du
Viktökning omkring 5 till 7 kg, om inte mer. Livmoderns mått är mellan 21 och 24 cm från pubisbenet och livmoderns topp. När livmodern växer trycker den mot urinblåsan och du blir kissnödig oftare. I denna period kan en del gravida drabbas av graviditetsdiabetes.


Såhär känner jag
Börjat få lite mer ont i bäckenet men inte så att det påverkar vardagen än. Dock har jag fortfarande fruktansvärd smärta vid revbenet som jag inte vet vad det beror på, tror inte riktigt på läkaren som sa att det var pga av att magsyra läckte. Annars mår jag faktiskt riktigt bra, kan känna mig trött ibland på dagarna. Nu känns det väldigt tydligt när skruttan sparkar där inne och man ser även tydligt på magen också. Än så länge är det bara nedanför naveln som det sparkas. Det är så himla mysigt med detta bök men jag längtar som sjutton tills hon kommer. :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback