Vecka 24

Bebis
Nu börjar det bli trångt, bebisen är 21 cm mellan hjässa och stjärt och väger ungefär 530 g. Nu börjar nästa viktiga utvecklingsstadium av bebisens hjärna. Undvik all alkohol, om du röker bör du sluta genast. Balansorganen i örat har utvecklats och redan nått vuxenstorlek. Bebisen vet vad som är upp och ner, du känner hur den vrider och vänder sig i magen.
 

Du
Livmoderns mått är mellan 22 och 25 cm och mäter 4 till 5 cm ovanför naveln. Magen växer och putar. Om du har mycket magmuskler sen innan graviditeten så kan du klara dig ganska bra. Har du inte det så finns det bra övningar för gravida magar också. Det kan dra och smärta runt livmodern och ner mot ljumsken. Det är lätt att drömma mycket livliga drömmar just nu, det kan vara det undermedvetna som förbereder dig på att ett nytt liv väntar.


Såhär känner jag
Bäckensmärtan kommer smygande mer och mer. Har ett bälte som jag börjat använda som jag hoppas underlättar lite. Magen växer på och även bebis. Känner väldigt starka och tydliga sparkar nu och har märkt att bebisen har börjat utveckla ett mönster när det gäller att böka runt. Har läst att bebisar är som mest aktiva när mamman ska sova. Här är det tvärt om, det börjas böka när jag går upp på morgonen och under dagen och lite in på kvällen är bebis som mest aktiv för att sedan lagom till jag ska sova "lugna ner" sig. Det är väldigt fascinerande att se hur magen rör på sig och nu kan man även se på vilken sida av magen som bebis ligger i. :)
Har fortfarande världens värk och ska kontakta förlossningen för en läkartid för 3e gången, börjar bli så less men i övrigt mår jag oförskämt bra. :)



» Fia

Vad kul att du känner fosterrörelser under hela dagen! Jag känner bara när jag ligger ner eller sitter än så länge, faktiskt mest på kvällen :) Längtar såå tills jag känner det hela dagen som du! Det är så fantastiskt!

Svar: Ja det är himla mysigt att bebis bökar runt under hela dagarna. Den dagar kommer snabbare än du tror skulle jag säga. Helt plötsligt en dag så kommer det vara partaj där inne. ;)
dottir.webblogg.se

2013-03-12 // 17:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback