Välkommen vecka 38!

Mamman
Vid denna tid brukar de flesta känna sig väl motiverade för förlossningen. Nu ska den snart uuut! Bara tanken på att bli lätt i kroppen igen är skönt ofattbar. Många som varit rädda för att föda får nu mod och styrka att vilja genomföra. Hur man förbereder sig inför förlossningen är väldigt olika. En del har slukat all information i ämnet sedan dag ett medan andra inte vill bli påverkade utan ta det som det kommer. Nu när det närmar sig kan det hur som helst vara klokt att läsa på om de olika faser som en förlossning innebär, detta gäller inte minst partnern, så att ni i stora drag vet vad som väntar. Du som partner är ovärderlig som coach och stöd och behöver intala dig själv att vara trygg och lugn för din kvinnas skull.
 
Skriv gärna ett brev tillsammans om hur ni vill ha det med smärtlindring och hur ni tänker kring bemötande och era behov på sjukhuset. Du som inte har någon partner kan få hjälp av någon nära vän eller en doula. De sistnämnda blir allt vanligare, du kan söka efter denna stödkvinna på nätet.

Barnet
I början av denna vecka är fostret 35 veckor. Nu är hon eller han så gott som färdigutvecklad, och endast finjusteringar återstår. Om barnet föds under denna vecka så anses det inte vara född för tidigt.

Fostret växer lite långsammare de sista veckorna, pojkar lite snabbare än flickor. Det oljiga vaxlagret på barnets hud börjar försvinna, men  lämnar kvar lite för att underlätta under förlossningen.

Vikt: 2950 g 
CRL: 33 cm 
Full längd: 46 cm

 

Såhär känner jag
Tänk att bebis räknas som färdig nu! Så spännande, och läskigt!
Samtidigt som jag längtar tills bebis tittar ut känns det också jobbigt att det snart är över, just för att jag inte kunnat njuta ordentligt av sista delen av graviditeten. Jag har väldigt ont i fogarna av och till, nätterna är hemska helt ärligt. Nu har jag inte längre ont bara i fogen fram utan även bak också. Sover jättedåligt pga bl.a fogarna, halsbränna, en liten Alice som bökar runt brevid.. Sova på soffan tänker jag inte ens försöka mig på då jag får ont i fogarna bara av att sitta i den. 
Nu är det snart över iallafall och jag är så nyfiken på förlossningen och hur den kommer bli, så nyfiken på vem det är som gömmer sig i magen, om det är en flicka eller pojke, hur den ser ut osv osv. Det är ju faktiskt väldigt nära nu! 19 dagar kvar till beräknat datum idag, kommer denna bebis komma tidigt eller sent som sin syster tro?!  :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback